سانتریفیوژ یکی از مهمترین و بسیار کاربردی ترین روشهای تحقیقاتی در بیوشیمی ، زیست سلولی و مولکولی است. سانتریفیوژهای آزمایشگاهی برای جداسازی و جداسازی مواد جامد از مایعات در یک سوسپانسیون استفاده می شود. خدمات سانتریفوژ بسیار زیاد است و ممکن است شامل رسوب سلول ها و ویروس ها ، جداسازی اندامک های سلول زیر سلول و جداسازی مولکول های درشت مانند DNA ، RNA ، پروتئین ها یا لیپیدها باشد.
سانتریفیوژ آزمایشگاهی معمولاً شامل یک روتور است که حاوی دو ، چهار ، شش یا تعداد زیادی چاه شماره دار است که ممکن است درون آنها لوله سانتریفیوژ قرار گیرد. بسته به اندازه و ظرفیت نمونه ، انواع مختلف سانتریفیوژ وجود دارد. در آزمایشگاه زیست شناسی مولکولی ، سه نوع سانتریفیوژ معمول است. فوق سانتریفیوژ ، تا 70000 دور در دقیقه سرعت دارد. سانتریفیوژ بزرگی که سرعت آن در حدود 20،000 دور در دقیقه است و می تواند لوله هایی در اندازه های مختلف را بگیرد ، بسته به روتورها و میکرو سانتریفیوژها با سرعت 12 یا 13 دور در دقیقه و برای چرخش سانتریفیوژ پلاستیکی 0.2 تا 2 میلی لیتر ساخته شده است. این سانتریفیوژهای کوچک برای چرخش مقادیر کمی از مواد با سرعت کم و متوسط ​​بسیار مناسب هستند.
بیشتر پروتکل های زیست شناسی مولکولی از میکرو سانتریفیوژ استفاده می کنند و بنابراین ، بیشتر تمرینات آزمایشگاهی نیاز به میکرو سانتریفیوژ دارند . آزمایش های مختلف مانند PCR و ریزآرایه ها به میکرو سانتریفیوژ نیاز دارند که به منظور چرخش مقدار کمی DNA الگو به همراه سایر اجزای واکنش استفاده می شود. با این وجود ، این تجهیزات گران قیمت برای یک آزمایشگاه آموزشی است.
میکرو سانتریفیوژهای ارزان قیمت بسیار ریز و راحت هستند ، ظرفیت کمی دارند ، 6-12 لوله از 0.2 تا 2 میلی لیتر دارند و معمولاً نیاز به استفاده از آداپتورها دارند. اکثر آن سانتریفیوژهای روی نیمکت شخصی دارای روتور یا آداپتورهای قابل تعویض برای نوارهای سانتریفیوژ و یا صفحات 96 چاه نیستند و بنابراین باید از سانتریفیوژ بزرگتر و گرانتری برای این منظور استفاده شود.
وجود این سانتریفیوژهای گرانتر و بزرگتر در آزمایشگاه ، چه به دلایل اقتصادی و چه به دلیل پر بودن صفحه نیمکت ، همیشه آسان نیست. برای غلبه بر عدم وجود سانتریفیوژ مناسب در آزمایشگاه دانشجویان ، که مانع انجام آزمایش های خاصی می شود ، ما سانتریفیوژ ارزان قیمت و دستی را طراحی کرده ایم که می تواند برای چرخش کوتاه لوله های PCR ، نوارها و همچنین صفحات 96 چاه استفاده شود.