یکی از ابزارات آزمایشگاهی که اسم آن خیلی صمیمی میباشد و کاربردهای های بسیاری در آزمایشگاه دارد سانتریفیوژ آزمایشگاهی است. پایه کار این دستگاه که نیروی گریز از مرکز است جهت جدا کردن مواد مورد استفاده است . سانتریفیوژ آزمایشگاهی محهز قسمت هایی برای جای دادن لوله داخل آن است که به طور قرینه لوله ها را درون مقر لوله ها قرار می دهند و ذرات جامد و مایع با حرکت دورانی پر سرعتی که با روشن شدن موتور آن به وجود می آید از یکدیگر منفصل می شود لوله ها به طور افقی قرار گرفته اند و هنگامی که دستگاه از دوران باز می ایستد ذراتی که از هم جدا شده اند به نحو مجزا باقی می ماند و به راحتی می توان مواد را از همدیگر برای انجام تست جدا کرد . سانتریفیوژ در صنایع گوناگون و با توانایی های متفاوتی وجود دارد و دارای گونه های متعددی میباشد که نمونه سانتریفیوژ آزمایشگاهی به طور معمول برای جداسازی نمونه های بیولوژیکی مثل خون و سانتریفیوژ prp قابل استفاده میباشد . سانتریفیوژ به عنوان یک دستگاه اساسی و لازم و شناخته شده در کلیه آزمایشگاه ها می باشد و متنوع بودن این دستگاه بر اساس تعداد چرخش و نوع روتور انجام می گیرد . دو شاخصه اصلی سانتریفیوژ آزمایشگاهی که با آن معرفی می گردد مشتمل بر سرعت گردش با واحد دور بر دقیقه و نیروی گرانشی که به طور گردشی حرکت می‌کند. اندازه دور های که سانتریفیوژ ها بین حداقل 4000 تا 200000 دور می‌باشد.

برای مشخص کردن آزمایشگاهی آب و رسوب موجود در روغن های سوختی در محدوده 0 تا 30 درصد حجم با استفاده از شیوه سانتریفیوژ بکار گرفته میشود.

دارای حداکثر. 2000 دور در دقیقه، قطر دوران حداکثر 482.6 میلیمتر. سرعت به طریق الکترونیکی تنظیم شده و بر روی نمایشگر دیجیتال نشان داده می شود. هنگام سانتریفیوژ به وسیله یک ساعت دیجیتال تنظیم می شود با ترمز الکتریکی (که می تواند حذف شود) موقع پایان تست ، حرارت الکتریکی (که می تواند حذف شود) به وسیله PID ترموگرام دیجیتال و زنگ خطر دمای بیش از حد. حداکثر درجه حرارت 80 درجه سانتیگراد