سانتریفیوژ و نگهداری سانتریفیوژ ممکن است هیجان‌انگیزترین موضوعات در پزشکی آزمایشگاهی نباشند، اما در بسیاری از آزمایش‌هایی که انجام می‌دهیم، مهم هستند و در کیفیت آزمایش‌هایی که ارائه می‌دهیم مهم هستند، زیرا یک ابزار ناکافی یا روش ضعیف می‌تواند بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارد. اگرچه مراقبت از آنها اغلب نادیده گرفته می شود، سرعت بسیار بالایی که سانتریفیوژها در آن کار می کنند آنها را به ابزاری با کارایی بالا تبدیل می کند که نیاز به نظارت و نگهداری دارند.

کالج آسیب شناسان آمریکایی فقط الزامات محدودی برای نگهداری سانتریفیوژ دارد. چک لیست ها و مستلزم مستنداتی است که نشان دهد عملکرد سانتریفیوژ حداقل سالیانه توسط نمایندگان خدمات سازنده یا یک مهندس بالینی یا بیشتر به عنوان تعریف شده توسط سازنده تأیید می شود. به طور خاص، سرعت سانتریفیوژ باید تأیید شود و عملکرد مکانیزم قفل درب، در صورت لزوم، تأیید شود. در آزمایشگاه ما، مهندسان بالینی بیمارستان از این بررسی های عملکرد سالانه مراقبت می کنند و سوابق را حفظ می کنند.

دستورالعمل های موسسه استانداردهای بالینی و آزمایشگاهی در به جزئیات بیشتری در مورد مراقبت و نگهداری سانتریفیوژ می پردازد. این سند توصیه های کلی برای تعمیر و نگهداری را ارائه می دهد، اما به طور خاص به نیاز به دقت در تایمرهای سانتریفیوژ و کنترل سرعت اشاره می کند. تأیید تایمرها را بر اساس یک منبع زمانی دقیق، مانند کرونومتر، در مقاطع زمانی مختلف تأیید می‌کند. اگر تایمر سانتریفیوژ نادرست باشد، ممکن است یک ضریب تصحیح اعمال شود. ترفند این است که اطمینان حاصل شود که همه هر بار که از سانتریفیوژ استفاده می کنند از ضریب تصحیح استفاده می کنند.

بررسی سرعت سانتریفیوژ کار پیچیده تری است که اغلب توسط نماینده سازنده یا یک مهندس بالینی انجام می شود. تأیید سرعت در طیف وسیعی از سرعت ها با استفاده از یک سرعت سنج کالیبره شده یا نور استروبوسکوپی ارزیابی می شود. اگر سرعت مورد انتظار و واقعی مطابقت نداشته باشند، می توان یک ضریب تصحیح اعمال کرد، یا سانتریفیوژ prp باید تنظیم و کالیبره شود تا با سرعت مورد انتظار کار کند.