سانتریفوژ وسیله ای است که از آن جهت چرخاندن مواد با سرعت زیاد استفاده میگردد . پژوهشگران به طور معمول دستگاه سانتریفوژ را برای جدا کردن ذرات جامد از یک محلول یا جدا نمودن مخلوط محلول ها به قسمت های گوناگون آن به کار می‌گیرند. مخلوط را داخل لوله‌ای جای می‌دهند که به طریقی قرار داده شده ‌است که با دوران وسیله ، به سوی بیرون از مرکز حرکت می‌کند و به حالت افقی قرار می‌گیرند. در این صورت ، نیروی گریز از مرکز می‌خواهد که مخلوط را برخلاف مرکز سانتریفوژ براندو از این نقطه دور نماید و ذرات یا معلول سنگین تر بیش تر به سوی خارح (یا ته مخلوط) رانده می‌شوند. زمانی که سانتریفوژ از حرکت باز می‌ایستد، مواد به همین صورت غیر مخلوط می‌مانند. خون و دیگر نمونه‌های بیولوژیکی را به طور معمول توسط دستگاه سانتریفوژ جدا می‌کنند.

پنکه های سانتریفوژ به دو صورت پنکه بکوارد و پنکه سانتریفوژ فوروارد ساخته می شود انتقال نیرو می تواند به دو طریق ( کوپل مستقیم ، تسمه پولی ) طراحی می شود. در پنکه هایی که با تکنولوژی لیزر برش داده شده باشد ، پروانه با دقت بسیار زیادی تولید می شود ، که صدا و لرزش کمتر ، عمر بیشتر و قدرت عملکرد در دور های بالا را دارد. فن سانتریفوژ (مکنده فشارقوی، فشاربالا) از جنس فولاد و یا استنلس استیل بنا به تاکید گیرنده ساخته می شود. گونه های پنکه ها به نام های پنکه مکنده، پنکه گریز از مرکز،پنکه سانتریفیوژ، پنکه بکوارد و پنکه سانتریفوژ فوروارد،و پنکه های انتقال مواد نیز نامیده می گردند .

پنکه های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز هوا را در سمت عمود بر محور دوران پروانه تخلیه می کنند. هوای ورودی به موازات محور دوران پروانه وارد پنکه شده و با حرکت شعاعی به سوی اطراف پروانه و سر بالک ها حرکت می کند. همزمان با این حرکت، جریان هوا به اندازهای انرژی جنبشی میگیرد که بالا رفتن فشار استاتیک را همدوره با آرام شدن حرکت جریان هوا پیش از ورود به راه تخلیه را در پی دارد. پنکه های تجهیزات پزشکی توانایی کارکرد در موقعیت هایی که جریان هوا آلوده و دارای ناخالصی میباشد و یا دارای دمای زیاد می باشند را دارند. ولی مهمترین شاخصه این پنکه ها قدرت آنها در پیروز شدن بر افت فشار استاتیک زیاد در سیستم های با مقاومت بالا است .