سانتریفیوژ وسیله ای میباشد که با استفاده از نیروی گریز از مرکز، بخش های یک مایع را که دارای دانسیته ­های مختلف می ­باشند، از هم جدا می­ نماید . سانتریفیوژ یکی از پر استفاده ترین ابزارهای آزمایشگاهی است که در راستای جدا کردن سرم، تهیه ته نشین ادرار، تهیه فیلترهای فاقد پروتئین و بقیه موارد از این دستگاه استفاده می­ گردد . در استفاده از این ابزار باید مدت سانتریفیوژ و نیروی سانتریفیوژ (relative centrifugal force) RCF به دقت تعیین و رعایت گردد . برای انتخاب سانتریفیوژ بایستی RCF در نظر گرفته شود و شمار دور در دقیقه (RPM ) اهمیت چندانی ندارد.

يكي ديگر از موارد استفاده از سانتريفيوژ ، در مور پزشكي ، و تجزيه و تحليل نمونه هاي خوني میباشد . هنگامی كه نمونه خوني در وسیله سانتريفيوژ قرار مي گيرد ، این وسیله شروع به دوران بسيار سريع كرده و در ادامه ، عناصر سازنده خون از يكديگر جدا مي گردند ؛ صورتی كه سلول هاي خوني در پایین محفظه و سلول هاي پلاسما به بالاي محفظه مي روند.

در حال حاضر استفاده از اين تكنيك در فعاليت هاي هسته اي به سبب پيچيدگي ها و مشکل هايي كه دارد ، فرايندي دشوار و پر هزينه به حساب مي آيد و از اين تكنيك فقط بعضی كشورها جهان مي توانند استفاده نمایند ، و به طور معمول تکنولوژی آن به جهت فواید قابل توجهي كه به همراه دارد در دسترس دیگر كشورها قرار نمي گيرد.

دستگاه سانتریفوژ در مبحث مدلسازی فیزیکی، مجهز به فناوری برتر و از چنان جایگاهی برخوردار میباشد که در بیست سال گذشته ، کنفرانسی با موضوع Centrifuge در سطح جهانی و هر سه سال یکبار برگزار میگردد . تنها شمار کمی از کشورها فناوری ساخت دستگاه مذکور را دارند و تاکنون، بزرگترین و قوی­ترین این دستگاه ها در سطح جهان به وسیله کشور فرانسه ساخته شده است. دستگاه سانتریفوژ این آزمایشگاه در سال ۱۳۸۱ از شرکت ACTIDYN کشور فرانسه خریداری گردید . این وسیله در حال حاضر در آزمایشگاه پیشرفته مهندسی زلزله پژوهشگاه نصب شده است و به سبب عدم همکاری شرکت سازنده، راه اندازی کامل آن به وسیله متخصصین داخلی در حال انجام میباشد . با راه اندازی این وسیله ، پژوهشگاه جزو معدود مراکزی میباشد که از این تجهیزات مدرن برخوردار خواهد شد.

سانتریفیوژهای آزمایشگاه تشخیص طبی، وسیله هایی میباشند که توسط نیروی چرخش دورانی الکتروموتور موجب ته­ نشین شدن مواد گوناگون یک مخلوط یا محلول بر اساس تفاوت وزن مولکولی آنها می­ گردد . اگر این دستگاه مجهز به شاخک­ های نگه­دارنده لوله باشد، آن را سانتریفیوژ معمولی و اگر مجهز به دیسک یا صفحه دایره ­ای صورت مخصوص جاگذاری لوله­ های موئین باشد آن را سانتریفیوژ میکرو یا هماتوکریت می نامند .