مخلوطی را تصور کنید که در آن دو ذره به اندازه متفاوت وجود دارد. اگر این مخلوط را کنار بگذارید ، به مرور زمان ذرات بزرگتر به ته آن می رسند. متأسفانه ، این می تواند مدت زیادی طول بکشد.

سانتریفیوژ برای سرعت بخشیدن به این فرآیند از سانتریفیوژ یا دستگاهی که می تواند به سرعت چرخش داشته باشد استفاده می کند. تصور کنید ما این مخلوط را در لوله های آزمایشگاهی قرار می دهیم و این لوله ها را درون سانتریفیوژ قرار می دهیم. سانتریفیوژ قسمت بالای لوله ها را نگه می دارد و پایین آن اجازه دارد تا به زاویه خارج شود. هنگام چرخش ، ذرات بزرگتر دورتر از آن بیرون می ریزند و ذرات کوچکتر نیز نزدیک مرکز می مانند.

چرا می پرسی؟ به زمانی که در اتومبیل رانندگی می کنید فکر کنید و وسایلی را در داشبورد خود داشته باشید. اگر خیلی سریع گوشه ای بزنید ، همه چیزهای داشبورد از بین می روند. این به این دلیل است که اشیا می خواهند مسیر اصلی خود را ادامه دهند ، حتی هنگام چرخش ماشین. بنابراین اشیا موجود در داشبورد شما حتی پس از چرخاندن ماشین و باعث ریزش آنها به طور مستقیم ادامه می دهند.

بنابراین ، به مخلوط ما برگردید. سانتریفیوژ در حال چرخش است ، اما ذرات موجود در این مخلوط می خواهند مستقیم ادامه پیدا کنند ، بنابراین به بیرون پرت می شوند. هرچه ذره بزرگتر باشد ، دورتر می شود. به همین دلیل است که ذرات بزرگتر از ذرات کوچکتر بیشتر بیرون می ریزند. بنابراین چون ذرات در مکان های مختلف سانتریفیوژ قرار می گیرند ، مخلوط شما جدا می شود.

https://centrifugelab2021.farsiblog.com/

آیا تا به حال فکر کرده اید که چگونه شیر بدون چربی را از شیر کامل جدا می کنند؟ یا چگونه ماشین لباسشویی شما قادر به بیرون آوردن بیشتر آب از لباس شما است؟ یا چگونه ، در طی آزمایش خون ، بیمارستان قادر به جدا کردن قطعات مختلف خون شماست؟

خوب ، پاسخ همه این اسرار زندگی یکی است. سانتریفیوژ فرآیندی است که در آن مخلوط از طریق چرخش جدا می شود. این ماده برای جداسازی شیر بدون چربی از شیر کامل ، آب از لباس شما و سلولهای خونی از پلاسمای خون شما استفاده می شود. اگرچه سانتریفیوژ در درجه اول برای جداسازی مخلوط ها مورد استفاده قرار می گیرد ، اما برای آزمایش اثرات جاذبه روی افراد و اشیا نیز مورد استفاده قرار می گیرد. ما بعداً در درس به همه این موارد خواهیم پرداخت ، اما بیایید با بحث در مورد نحوه کار در سانتریفوژ شروع کنیم.